Tuesday, February 5, 2013

Mencari Kiblat Cinta by Anita Aruszi

Hello,
Mengambil kesempatan untuk berkongsi rasa tentang novel terkini Anita Aruszi. Khas untuk tatapan yang sudi singgah (ada ke yg singgah? heheh).Entah bila mula mengikuti setiap novel hasil tangan penulis pun saya dah lupa.Namun dari detik dah terpikat dengan karya-karya beliau maka saya tak pernah ketinggalan cuba mendapatkan setiap novel terkini beliau.Memang jarang mengecewakan (mungkin ada satu novel yang kurang berbekas di hati,namun saya tidak serik hehehee)

Ok,berbalik kepada MKC.Komen saya,novel ni memang best dan penuh dengan segala tanda-tanya.Rasanya cerita yang penuh dengan persoalan yang tak terduga jawapan nya mmg sudah sinonim dengan penulis. Itulah yang saya suka.

Danira bagi saya seorang gadis malang yang sangat tabah.Begitu menyayangi adiknya sehingga sanggup berkorban segalanya untuk adiknya, Naufal. Naufal yang berbuat salah tapi kerana kasih,Danira sanggup merengkok di penjara selama 6 tahun atas kesalahan yang tidak dilakukannya.
Apa yang best apabila, baik Danira, Alif@ Naufal dan keluarga Filman tidak menyedari yang antara mereka ada rahsia yang sangat besar, kecuali Tengku Amar yang mengenali Danira, yang dianggap sebagai pembunuh anaknya.

Namun kebencian Tengku Amar kepada  Danira, staus Danira sebagai bekas banduan langsung tidak memudarkan cinta Filman kepada Danira (ehehhee....bestkan Filman ).

Saya tidak ingat, novel apa yang saya dah baca dan boleh menyebabkan saya mengalir air mata. Sebab saya bukan yang jenis mudah untuk mengalirkan air mata.Saya ingatkan saya juga tidak mudah tertewas saat membaca MKC.Rupanya saya silap,memang tidak menangis teresak-esak tetapi saya tetap dapat merasakan kesedihan Danira & keluarga Filman saat Alif@ Naufal meninggal dunia sehingga tanpa disedari berkali-kali saya menyapu air mata yang mengalir (nasib baik baca sorang-sorang dalam bilik hehhee).Memang nyata kasih sayang keluarga Filman terhadap Alif dapat menewaskan kebencian mereka terhadap pembunuh Firdaus, terutamanya Tengku Amar.Ternyata dia tidak dapat membenci Alif walaupun dia sudah mengetahui hakikat bahawa anak yang diselamatkan & disayangi seluruh keluarganya adalah pembunuh sebenar anaknya Firdaus.Cuma saya agak terkilan bila Alif tidak dapat bertemu muka dengan Tengku Amar sebelum dia meninggal.

Tapi bahagian yang lagi best bila, perempuan yang dikenali Danira sebagai jiran & sahabat ibunya selama ini adalah merupakan dalang kepada penderitaan Danira & Naufal yang tak berkesudahan.Memang terbaik cara penulis menyerlahkan  watak Zaharah yang perihati dengan nasib Danira & keluarganya & menyembunyikan watak Zaharah sebagai bekas perempuan simpanan Mr Kay, kawan yang mencemburui Zhalia, pembunuh ibu Danira malah orang yang bertanggungjawab membuatkan Naufal terjebak dengan kumpulan Faruk.Rupanya dia juga yang memberikan idea agar pakcik Danira merampas rumah mereka. Kalau nak dikira semua perkara yang dilakukan Zaharah, memang ikutkan dialah penjahat yang sebenarnya,bukannya Mr Kay.

Bagaimana kesudahan Danira & Filman? Hehhee...mestilah ada bahagia yang menunggu mereka. Tapi tak sangka juga Filman terpaksa menunggu Danira selama 5 tahun lagi kerana Danira ingin menyelesaikan cita-cita Alif yang tidak kesampaian.Honestly, I like Filman, he has all the characters.Happy ending at least hehhehe...

Selepas ini saya menunggu PYPAC pulak hehhee....

http://loveLovely.flashwidgetz.com

No comments:

Post a Comment