Sunday, September 18, 2011

AS: Cabaran 50 Buku (46) Aura Cinta





Tajuk : Aura Cinta
Penulis: Aina Emir
Penerbit : KarnaDya (2005)
568 Mukasurat
Harga: RM19.90

Hujung minggu saya habiskan dengan marathon membaca 2 buah karya Aina Emir iaitu Selamat Malam Kekasih dan Aura Cinta.Keduanya mempunyai kisah yang sama menarik, tetapi saya lebih suka berkongsi karya yang saya lebih selesa untuk membicarakannya.Walaupun seolah-olah masih terngiang-ngiang suara Misyal menyanyi lagu Rapuh untuk Maya Kamilla, namun saya memilih untuk berbicara tentang Azraai dan Aisya Hanan.

Mungkin yang menjadi tarikan saya di dalam novel ini tidak sama  dengan tarikan yang  pembaca lain rasa. Mungkin juga agak sukar untuk meneruskan bacaan jikalau kita hanya membaca baru setakat 2 bab yang terawal.Sesungguhnya saya memerlukan kesabaran untuk membaca melangkaui 2 bab yang pertama sehinggakan terpaksa saya tinggalkan Aura Cinta dan beralih kepada Selamat Malam Kekasih.Namun selepas selesai membaca memang aura novel ini begitu terasa.

Saya suka dengan watak Azraai, walaupun mungkin bagi orang lain dia mungkin lelaki yang tamak. Apa tidaknya, sudah bertunang dengan Nurbaiti wanita yang serba sempurna di mata orang lain tetapi Azraai masih berani menabur janji dan mengatakan sayang kepada Aisya Hanan, gadis rimbanya yang pelik, garang dan kadang-kala tidak dapat diduga karekternya.Walau begitu dia lelaki yang tidak sampai hati menderhaka terhadap ibunya, juga tidak rela menyakiti hati Nurbaiti tetapi dia juga punya hati yang menyintai Aisya Hanan. Namun begitu dia seolah tiada pilihan kerana desakan ibunya untuk mengahwini Nurbaiti, dia  juga hampir hilang arah apabila Aisya seolah-olah menoktahkan hubungan mereka tanpa dia rela.

Saya juga suka membaca novel ini apabila dibawa meneroka perkampungan Orang Asli di daerah Kuala Lipis, Pahang.Pembaca yang sukakan panorama menghijau alam semulajadi sudah pasti dapat merasai pengalaman ini walau hanya melalui bacaan. Pengalaman menjejak kaki ke perkampungan orang asli suatu ketika dulu yang semakin kabur seolah kembali tertayang di mata apabila di bawa bersama oleh penulis ke Kampung Merah dan Kampung Balau.

Walau agak pelik, tetapi begitulah yang terjadi pada pertemuan pertama Azraai dan Aisya Hanan.Pertemuan ketika Aisya sedang bergayut di dahan pokok dan Azraai menyangkakan dia hanyalah seorang budak. Garang dan berperangai gila-gila. Namun rupanya dia gadis berusia 23 tahun dan seorang pelukis yang laris lukisannya di luar negara sehingga dipanggil untuk menyertai pameran di Brugge, Belgium.Namun sekali Azraai telah mengenali Aisya dia tidak dapat melupakannya. Begitu juga dengan Aisya,sekali dia sudah menyayangi Azraai, Azraai lah tempat untuknya berpaut kerana selain mamanya,Anjang & Ijah dia tiada sesiapa lagi.

Tidak perlu untuk saya berkongsi semuanya. Secara jujur, jalan cerita sebegini menuntut kesabaran untuk sampai kepenghujungnya. Namun, sekali anda telah menghabiskan bacaan mungkin juga anda akan tersenyum kerana berpuas hati dan mungkin juga hanya ada rasa menyesal. Tiada jaminan kerana citarasa kita berbeza.
Mungkin inikah sungai tempat Aisya bermain bersama rakan-rakan Orang Aslinya?

Hotel Ter Brughe, Burgee - Tempat Aisya menginap semasa pameran lukisannya di Burgee, Belgium

http://loveLovely.flashwidgetz.com

No comments:

Post a Comment