Wednesday, May 9, 2012

Dia Segalanya...

Penulis: Sha Ibrahim ( Kaki Novel)
Halaman: 1112
 
Sekali lagi saya ingin berkongsi novel kedua Sha Ibrahim.Kalau nak membandingkan novel, saya lebih suka membandingkan novel di antara novel2 penulis itu sendiri. Saya lebih suka Dia Segalanya jika dibandingkan dengan novel Sha Ibrahim yang terdahulu iaitu Biarkan Ia Berlalu.
Masih lagi mengekalkan konsep konflik yang berterusan antara watak. Tetapi kali ini antara adik-beradik angkat. Faizul & Suraya. Ada Faizal kembar Faizul tetapi hubungan Faizul & Suraya memang macam adik beradik sebenar bukan seprti Faizul yang tidak pernah menganggap Suraya adiknya.
 
Kalau nak tau siapa baik,siapa jahat, memang sah2 Faizul tu berkali ganda jahatnya dibandingkan dengan Faizal..Memandangkan novel ini agak tebal, maka dengan rasa tidak bersalahnya saya telah mencuri tengok helaian akhir. Nah....sudah semestinya saya telah membunuh elemen suspen yang septutnya saya rasai apabila hampir ke bab-bab terakhir.Huhuu...menyesal pun ada. So bagi yang belum baca novel ni, jangan sekali-kali membaca bahagian akhir. Rasa sedih yang sememangnya saya patut rasai pun jadi tak sedih. Walaupun begitu saya masih boleh merasai kesedihan Faizul ketika mengetahui Suraya mengidap lukemia.Kalau yang tak tau ending sure akan menangis-nangis tu. Tapi janganlah percaya dengan apa yang saya tulis ni hahaha...kerana saya percaya setiap orang berbeza citarasanya...tetapi bagi saya novel ini merupakan koleksi yang saya anggap best hehhee.

 



http://loveLovely.flashwidgetz.com

No comments:

Post a Comment