Wednesday, July 20, 2011

AS: Cabaran 50 Buku (38) 566 Hari Mencari Cinta


Tajuk     : 566 Hari Mencari Cinta
Penulis : Ilya Abdullah
Penerbit : Kaki Novel  (April 2011 )
409 Mukasurat
Harga    : RM18 (SM)/ RM21 (SS)

Pertama kali membaca karya penulis novel ini walaupun novel 566 Hari Mencari Cinta bukan novel pertama beliau. Kalau pembaca memerlukan bacaan yang ringan dan santai, maka novel ini sememangnya sesuai . Walaupun tidak mencapai kepuasan ( bukan senang  hendak memuaskan hati semua orang )seperti saya membaca novel-novel yang lain saya tetap meneruskan bacaan sehingga ke helaian yang terakhir sambil mencuba mencari satu titik di mana saya akan merasa teruja untuk meneruskan bacaan. 

Saya juga merasa hampa, kenapa saya tidak boleh menyukai watak Firdayu?Mungkin juga sebab Firdayu digambarkan sebagai seorang perempuan yang agak keterlaluan dalam mempermainankan hati lelaki-lelaki yang menyukainya. Malah dengan neneknya juga Firdayu bersikap agak kasar (agak tidak wajar walau sebanyak mana dia tidak sebulu dengan neneknya ).Malah peranan Babahnya juga agak tidak menonjol  mungkin kerana sudah didominasi oleh watak Firdayu.

Mungkin ada sedikit perasaan dengan cara watak Kid atau Keyrill Benjamin atau digelar Mr Stone Cold (sesuai dengan gambaran watak Kid semasa bersama Firdayu) digambarkan. Namun bagi saya masih tidak mencukupi.

Kisah Firdayu yang membuat perjanjian dengan neneknya untuk mencari cinta. Sedangkan Firdayu tidak mahu menjadi hamba cinta, sekadar mempermainkan hati lelaki-lelaki yang terpersona dengan kecantikannya. Dia mencari cinta sekadar untuk mendapatkan kekayaan neneknya. Dia juga tidak sedar cinta sejati telah menunggu di depan mata. Apakah Firdayu akan mendapat apa yang dikehendakinya?


http://loveLovely.flashwidgetz.com

No comments:

Post a Comment